Az élethosszig tartó tanulás
A mai világban a fiataloknak széles körű készségekre és kompetenciákra van szükségük ahhoz, hogy kielégítő munkahelyet találjanak, és független, elkötelezett polgárrá váljanak. A napokban, november 12 és 13-án Brüsszelben konferenciát tartanak a kulcskompetenciák beépíthetőségéről, fejlesztéséről az iskolai oktatásban.
De mik is a kulcskompetenciák?
Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákat meghatározó európai referenciakeretet 2006-ban dolgozták ki és fogadták el. A referenciakeret különböző ismeretek, készségek és attitűdök kombinációjából összeálló nyolc kulcskompetenciát határoz meg, amelyekre mindannyiunknak szükségünk van a személyes megvalósításhoz és fejlődéshez, a foglalkoztathatósághoz, az aktív állampolgársághoz és a társadalmi befogadáshoz.

A 8 kulcskompetencia:
- Az írás és olvasás kompetencia
- Többnyelvű kompetencia
- Matematikai kompetencia és tudományos, technológiai és mérnöki kompetencia
- Digitális kompetencia
- Személyes, társadalmi és tanulási kompetencia
- Állampolgársági kompetencia
- Vállalkozói kompetencia
- Kulturális tudatosság és kifejezési kompetencia
Az európai referenciakeret leszögezi, hogy valamennyi kulcskompetenciát egyformán fontosnak kell tekinteni, hiszen mindegyik hozzájárulhat a sikeres élethez a tudásalapú társadalomban. Sok kompetencia részben fedi egymást és egymásba fonódik: az egyik területhez elengedhetetlenül szükséges elemek támogatják a másik terület kompetenciáit. Az alapkészségek megléte a nyelv, az írás, olvasás, számolás, valamint az információs és kommunikációs technológiák (IKT) terén elengedhetetlen alapja a tanulásnak, míg a tanulás elsajátítása támogatást nyújt minden tanulási tevékenység számára.
A life long learning az 1996-ban kikiáltott élethosszig tartó tanulás európai éve óta a modern idők társadalmi, politikai és gazdasági változásaira adható egyetlen lehetséges válasznak számít Európában. Célja a társadalmilag kötelező tanulási idő egész életre való kiterjesztése. Az élethosszig tartó tanulás megvalósításához pedig két alapvető dolog szükséges: tanulási motiváció és érdeklődés, amelyhez a műveltség és tanulás értékként való felfogása társul, valamint különféle kompetenciák, amelyek segítségével a tanulási motiváció megvalósítható. Az iskola feladata ezen belül nagyon fontos, az élethosszig tartó tanulás megalapozása, illetve az arról való gondoskodás, hogy a fiatalok »megtanuljanak tanulni« és pozitívan viszonyuljanak a tanuláshoz". Azonban empirikusan is kimutatható, hogy minél több időt tölt az egyén oktatási intézményekben, annál több motivációs problémával és hiányossággal küzd. Ehhez társul még a vizsgáktól való félelem és a saját képességekbe vetett hit hiánya. Az európai tanulók nagy része rendszeresen rosszabbnak ítéli meg a képességeit, mint amilyenek. Mindennek fatális következményei vannak a sikerorientáció és a sikertelenség feldolgozása szempontjából. Ezért van fontos szerepe az iskolán kívüli tevékenységeknek.
Ezért tartjuk fontosnak mi is, a Botorka Keresztszülő Program elindítói, hogy főként a balánbányai gyerekek, de minden gyerek, aki kapcsolatba kerül a Botorka Egyesülettel, pozitív visszajelzést kapjon arra vonatkozólag, hogy ő:
tehetséges kitartó vállalkozó szellemű
MOTIVÁLT kreatív agyafúrt ÉRTÉKES!
okos bevállalós nyitott
SZORGALMAS találékony kezdeményező
leleményes
jó csapatember
Mert hiszünk abban, hogy a jövő társadalmáért felelősek vagyunk. Felelősek vagyunk azért, hogy a körülöttünk felnövő gyerekek higgyenek magukban és vállalkozó kedvű, újító felnőttekké váljanak!
Támogasson bennünket Ön is!
A blogbejegyzéshez használt források:
- https://ec.europa.eu/education/events/supporting-key-competence-development-learning-approaches-and-environments-in-school-education_en?fbclid=IwAR12QbTFM2yt-wpDA5K1wuTApu4VvZhzlOCa9TwQEv7QhTEAjkNcIpO6PKg
- Óhidy Andrea: Az élethosszig tartó tanulás és az iskola
https://epa.oszk.hu/00000/00035/00106/2006-09-3l-Ohidy-Elethosszig.html